TELATAH RAMADAN

Geghai Mak Joy

Begini Ceritanya | Selasa, 05 Mei 2020 - 08:00 WIB

Geghai Mak Joy

Hallo Mak Joy... Mak Joy kami...!!

Mak Joy tekejot hebat. Penokok yang dipegangnye melanteng entah kemane. Untong saje tak kene kakinye. Memanglah budak Farid tu. Suke betol ngagah Mak Joyah. Mak Joyah yang tengah sebok membuat geghai kecik tempat jual masker bersame Wak Atan, langsong tedudok. Letoy.

"Ya, Allah. Melampau bebudak tu. Untong jantog Joyah sehat, Bang. Kalau tak, dah pengsan Joyah tadi tu." Maksud hati nak meghepet. Tapi tak sanggop. Mak Joyah hanye becakap biase sambel mengusap dade. Peluhnye melebeh-lebeh sebesar bijik jagong.


"Makan sumpah budak tu. Dahlah motor die bunyi macam petei, pakai pekek pulak lagi," sambung Mak Joyah.

"Budak-budak memang macam tu lah. Dikau usah ambek puseng betol. Kang peneng soghang. Penat betol abang tengok dikau petang ni."

"Memang, Bang. Dak tak kuase lagi, ni. Tadi kat pasar tu pon sesak. Ghamai betol. Peneng. Tambah haghi panasnya nauzubillah. Ni macam nak tumbang ghasenye."

Mak Joyah masih tedudok, selonjoukan kaki sambil bekipas pulak. Sesekali mengusap peluhnye sambil memandang geghai di depannye. Kecik memang. Panjangnya tak sampai due meter. Tapi bagoslah, ade kace depannye. Dah ade pulak tulisan ‘Geghai Mak Joy’. Warna warni pulak tu. Awang memang pandai betol. Tau sangat seleghe maknye. Kuning hijau, habes tu ade lak siket poto Mak Joyah. Alahai.

"Dah, pegang lagi sebelah sane. Belom siap lagi ni. Makin cepat makin bagos. Abang nak rehat." Wak Atan mengulou kayu kecik ke arah Mak Joyah. Kayu kecik ni untuk sangkotkan masker-masker yang dah masok dalam plastik nanti. Adalah agak lime baghes kayi. Maseng-masengnye dah dilengkapi dengan paku tempat sangkotkan masker.

"Dah, Bang. Pas. Tokoklah lagi," kate Mak Joy sambil memadankan panjang dan tinggi kayu dengan yang lain. Selaras tak.

"Tengok elok-elok. Kang jonjet dikau sughoh abang lepas balek. Kan tak layan kalau macam tu."

"Dah, Bang. Daaah.. Tengoklah. Abang ni macam tak caye."***




youtube riaupos


Tuliskan Komentar anda dari account Facebook

TERBARU



Sharp Pekanbaru PSBB

UIR PMB Berbasis Rapor

Pelita Indonesia

EPAPER RIAU POS  2020-07-06.jpg

PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com