KUNNI MASROHANTI

Peneng Lalat

Telatah Ramadan | Rabu, 05 Mei 2021 - 11:50 WIB

Peneng Lalat
Ilustrasi (RIAU POS)

(RIAUPOS.CO) - Wak Atan besiap nak pergi musyawarah di ghumah Pak RT malam ni. Jaghak ghumah Wak Atan dan Pak RT tu dekat saje. Kalau Wak Atan di pangkal gang, ghumah Pak RT di ujong gang. Masih di Kampong Pedada tu juge. Tak hanye Wak Atan, bebeghape tokoh masyaghakat Kampong Pedada pon kene jempot. Musyawaghah penteng agaknye. Konon pasal jatah sembako lagi pemeghentah untuk warga kampong tersebut.

 ‘’Usah lame-lame musyawaghah tu bang. Oghang kumpol ghamai. Kan tak boleh seharusnye bekumpol. Ngape pulak pakai musyawagahh dan bekumpol?’’ Mak Joyah nampak cemas nengok lakinye hendak pergi. Maklom, semenjak musim kopit ni memang jaghang betol keluar. Bahkan tak pernah kalau tak penting sangat, apalegai bekumpol-kumpol. Eh, ini nak bekumpol pulak satu RT.


‘’Kalau dah siap baleklah abang, Joyah. Buat ape pulak belame-lame. Sedaplah di ghumah, ade juge dikau yang nak abang tengok.’’ Mulailah miang Wak Atan. ‘’Dahlah, abang pergi dulu, ye.’’

Wak Atan bejalan kaki. Belom lewat halaman ghumah, dah bejumpe kawan nampaknye, Wak Leman. Die kene jempot musyawaghah juge. Kedunye bejalan seigheng. Sesampainya di ghumah Pak RT, oghang dah ghamai.

‘’Bapak-bapak sekalian. Malam ini saya mau mengumumkan bahwa masyarakat Kampong Pedada yang mendapatkan jatah bantuan bansos Covid-19 hanya 19 orang.’’ Suaghe Pak RT lantang, terdengar sampai belakang. Mendengar pengumuman tu, suasane jadi gadoh. Semua becakap, saling becakap dengan kawan di sebelahnye. Wak Atan pon macam tu, ikot bebual dengan Wak Leman.

‘’Saya minta pendapat Bapak-bapak sekalian, apakah bantuan ini kita terima atau kita kembalikan. Perlu saya sampaikan bahwa data penerima bansos yang kita usulkan 229 KK,’’ terang Pak RT lagi.

’Tak mungkenlah kite teghime. Warga kite yang kughang mampu banyak. Camane nak dibagi, siape-siape yang nak neghime bansos tu. Ni kan mesti jadi pertimbangan bersame. Dah kene bengak kite ni agaknye Pak RT,’’ Wak Leman menyampaikan pendapat.

‘’Betol. Saya setuju. Jangan mau kita dibodoh-bodohi. Sebaiknya kita tolak saja bantuan ini. Tidak jelas. Daripada sesama kita saling berebut, lebih baik kita kembalikan saja,’’ sambung pak Remon pule.

Hajab betol memang. Sebetolnye tak hanye Kampong Pedada. Di kelurahan yang lain, juge same. Banyak yang tak dapat. Sangat jauh jumlah yang neghime daghi yang diusolkan. Tak suai betol. Hal ini membuat Pak RT juge bingong.

 ‘‘Bagaimana pun itu pemberian. Tak baik ditolak. Sebaiknya kita terima saja. Siapa saja yang akan menerima, kan tinggal kita musyawarahkan saja. La wong sudah jelas juga siapa yang paling membutuhkan. Kita runding sama-sama,’’  kata Pakde Marijo.

 ‘’Tidak bisa Pakde. Kita semua butuh. Sama-sama butuh makan kita ini. Sama-sama sudah tak kerja pulak kita ini. Saya sudah lama tak ngojek, mau dikasi makan apa anak istri saya. Saya juga perlu. Ah, sudahlah. Ditipunya kita ini. Kita tolak saja Pak RT!’’ Teriak Pak Remon lagi.

Baca Juga : Nyeghah

Pak RT nampaknye mulai peneng lalat. Sekejap dudok, sekajap tegak. Pelohnye pon meleleh-meleleh, baju kaos yang dikenekannye nampak basah.

‘’Baik Bapak-bapak sekalian. Daripada menambah beban, kita tolak saja bantuan ini!’’ kata Pak RT tegas.”*

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  2021-06-17.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com