KUNNI MASROHANTI

Jinjeng Ghantang

Telatah Ramadan | Kamis, 06 Mei 2021 - 12:23 WIB

Jinjeng Ghantang
Ilustrasi (RIAU POS)

‘’Ya Allah penatnye.’’ Mak Joyah langsong dudok selonjoukan kaki sambil memegang pinggangnye.

‘’Laen penat petang ni ya, Mak. Panasnye pon luar biase. Tak macam haghi lain. Entahlah kalau kite yang dekat api teghos sejak tadi,’’ kate Inah pulak    


Tak sadar, tibe-tibe saje haghi dah petang. Mak Joyah dan Inah baghu siap masak punjongan. Banyak memang. Siap masak, baghu teghase penatnye. Sambel bebual, selonjou kaki, eh aleh-aleh dan pukul lime. Belom lagi persiapkan takjil buat buke, mandi, kemas-kemas dan macam-macam. Sedang lantai dapou beseleghak, penoh. Pinggan entah mane pinggan, sudu pon entah mane sudu. Belambak sampai ke mane-mane.

Baca Juga : Peneng Lalat

‘’E, eh.. dah pukul lime Inah. Kite belom ade masak takjil. Dah, cepatlah dikau selesaikan kolak buat abah. Biar emak cuci semue pinggan mangkok ni,’’ kate Mak Joyah lagi.

‘’Yelah, Mak. Inah bantu mak angkat dululah pinggan mangkuk. Banyak ni, Mak.’’

Baca Juga : Kemaghuk Habes

‘’Boleh juge.’’

Keduenye begegas kemaskan pinggan mangkok yang banyak tu. Tentu masih dengan bebual. Entah sampai kemane-mane, sampai ghaye, balek kampong dan macam-macam.

‘’Mak, Inah... Kami dah balek ni. Ambekkan ghantang satu lagi tu. ’’ Sayup-sayup suaghe Atan terdengar sampai dapou. Tapi Mak Joyah dan Inah tak dengar. Tulah sebok membual. Daghi lime ghantang, tinggal satu lagi yang belom diantar, tempat Wak Intan, kakak sepupu jauh Wak Atan. Ghumahnye tak jauh sangat, paleng 10 menit dah sampai.

Sebab dipanggel-panggel tak dengar, Awang masuk dalam ghumah dan mengambek ghantang di dapou.

‘’Alahmak, ape pasal ini sampai sekarang semue masih juge belambak semue kat lantai. Ledah Inah, ni!’’ Awang heghan, dah nak due jam die pergi dengan abahnye, tapi lantai dapou masih belom bersih juge, masih belambak semue. Kuah, percikan sambal, sampah sayou, semue maseh belambak. Pinggan mangkok kotor aje lagi tak ade.   

‘’Usah cakap, Bang. Penat ni. Abang ambek ajelah ghantang tu,’’ jawab Inah sambel mengupas pisang batu, nak buat kolak. ‘’O ye, cepat balek ye bang. Kan dekat ghumah Wak Intan tu. Bantu kemaskan ghumah.’’

‘’Yelah, tengok kang camane,’’ jawab Awang.

Awang dan Wak Atan kembali beghangkat antar punjongan. Bukan maen senang Awang. Teringat mase kecik dulu, kalau antar punjongan selalu dapat duet. Tapi dah tue-tue ni, mane ade lagi. Laen dengan Wak Atan yang nampak sedikit masam mukenye. Hm, penat lah tu agaknye. Maklom perjalanan cukop jauh tadi, habes tu pegang due ghantag kanan dan kighi.

‘’Kite mesti cepat ni, Bah. Dah petang, kang kite telambat berbuke. Lagi pon Inah minta bantu kemaskan dapou tadi. Belambak betol, Bah.’’

‘’Bagoslah kalau cepat. Abah pon dah penat ni. Tangan abah dan kebas dah. Jaoh lagi ghumah Wah Intan dikau tu?’’

‘’Taklah, Bah. Tu dah nampak.’’

‘’Cepatlah dikau antar. Abah tunggu kat motor ni aje. Tak pakai lame ye.’’

Baca Juga : Colok Tujuh Likou

‘’Eh, Abah tak tughon, kang Wak Intan menanye.’’

‘’Dah, cepat ajelah, kan baghu semalam juge Abah datang sini.’’***

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  2021-06-17.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com