KUNNI MASROHANTI

Ghindu Joyah

Telatah Ramadan | Jumat, 07 Mei 2021 - 11:40 WIB

Ghindu Joyah
Ilustrasi (RIAU POS)


Aleh-aleh Mak Joyah bergegas, tegak dan masuk bilek. Padahal, sebelumnye ie asyik bertadghoss. Sejak pagi, sehabis salat dhuha, ie langsung mengaji. Memang macam tu kebiasaan Mak Joyah. Kalau pon berhenti, sebab kantuk saje, lalu membute. Tapi begitu azan zuhur berkumandang, ie pasti jage. Wak Atan paling selalu mengingatkan Mak Joyah kalau tidou siang itu membuatnye payah terjage.

Inah teheghan-heghan melihat maknye. Tapi tak tergeghak hatinye nak tahu ape yang membuat maknye macam tu. Sedang Mak Joyah, terduduk depan lemaghi baju kayu yang dah lame. Pintu lemaghi tu pon dah tak lughos lagi, encot ke kanan. Kace bagian depan yang menempel di pintu, juge dah lepas. Entah tahun berapelah agaknye lemaghi tu berade dalam bilik Mak Joyah. Baju di dalamnye pon baju-baju lame.


Perlahan Mak Joyah mengambil satu per satu baju yang menumpok dalam lemaghi. Sesekali dikibaskannye baju tu sampai menimbulkan suaghe. Berkali-kali.  Kali ni Inah penasaran. Ie mengintip maknye dari balek taber. Tak nampak muke Mak Joyah, hanye punggong dan tumpukan baju lemaghi yang terlihat.

Baca Juga : Peneng Lalat

‘’Ape mak buat tu?’’ tanye Inah begitu dekat dan duduk di sebelah maknye.

‘’Tak de lah Inah. Saje, mak nak tengok-tengok baju lame. Mane tau ade yang bise dipakai buat ghaye. Sayang kan, baju masih bagos tapi tersimpan je dalam lemaghi ni.’’ Jawab Mak Joyah.

Baca Juga : Kemaghuk Habes

‘’Tapi, baju-baju ni dah kusam, Mak. Usah lagi. Esok kan kite nak pergi belanje ghaye. Itu je dah cukup .’’

‘’Belanje kan siket. Musim susah ni, kopit. Oghang jual pon mungkin tak ade. Kalau nak beli baju pon, nak ghaye kemane. Kan PSBB sampai ghaye nanti.’’

‘’Iye pulak ye, Mak. Yelah kala macam tu, Inah nak nonton ajelah, Mak. Mak lanjotlah kemas.’’

Inah kembali keluar bilek. Ie duduk di depan tivi, nonton sampai akhirye tetidou. Tapi Mak JoyahTemah masih dudok belepak depan lemaghi. Masih juge membongkar satu persatu baju di dalamnye. Pandangan Mak Joyah tibe-tibe tertuju pade satu baju dalam lemaghi tu. Tepatnye kain songket. Songket lame warne hitam. Dah kusam pulak. Perlahan Mak Joyah menagheknye daghi tumpukan. Bau tak sedap, apak. Mak Joyah kemudian mengibaskannye.

Mak Joyah mencabuti benang songket yang dah patah-patah pade bagian bawah. Dah lapuk. Entah ape pasal, Mak Joyah jadi pilu hatinye. Matenye berkace-kace. Lalu ie mencium kain songket tu laaame lame. E, eh Mak Joyah menanges. Sengguknye makin keghaas terdengar. Berkali-kali ie becakap sendighi. Entah pade siape, yang jelas bukan pade Wak Atan atau Inah. Nampaknye songket hitam lame tu bukan sembarang songket.

‘’Eh, ngape mak ni?’’ Inah langsung mendekati maknye setelah tahu kalau maknye memanges.

‘’Tak ape, Inah. Mak ingat nenek dikau aje, makenye jadi sedeh. Kain ni nenek dikaulah yang bagi. Dah lame, semase mak masih gadis lagi.’’

Baca Juga : Peneng Lalat

‘’O, macam tu. Sangke Inah ape tadi.’’

Inah tak banyak cakap. Die dengar saje ape yang disampaikana maknye. Maklomlah, makin tue makin peghase. Penyedeh. Kejap nak nanges.***

 


Bank BJB

Pemkab Rokan Hulu




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  29-jup.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com