Masak Punjong

Telatah Ramadan | Sabtu, 08 Mei 2021 - 11:43 WIB

Masak Punjong

Mak eh, tak tanggung masak petang ni nampaknye Mak Joyah. Inah yang paleng semangat. Apelagi petang ni ghencanenye Mak Joyah nak pegi munjong ke ghumah saudaghe yang di Rumbai. Jadi masak pon lebeh siket. Lauk pauk pon mesti pas. Ade ayam ghendang, ayam gulai, sup ayam, sambal telor, tumis mie kegheng, keghupuk, asam pedas dan macam-macam. Inah juge langsong ke dapou sehabis salat zuhur.

"Banyak masak kite petang ni ye, Mak," kate Inah.


"Tak apelah. Sesekali kan kite buat macam ni. Munjong setahun sekali ke ghumah saudahge maghe dekat," jawab Mak Joyah.

Punjong memunjong ni memang tradisi oghang Melayu, khususnye kampong Mak Joyah di Bengakales sane. Dulu Bengkales, kalau sekaghang dah masok Siak. Setiap menjelang ghaye Idulfitri, atau biasenye dimulai selepas 17 Ramadan, punjong memunjong dah dimulai. Yang paling ghamai tige haghi menjelang ghaye. Punjongan diantar dengan ghantang sehabes asar atau menjelang berbuke. Sebelum diantar adekalenye yang meneghime dibaghitahu lebeh dulu supaye tak payah masak.

Ade lime ghumah agaknye yang nak dipunjong Mak Joyah. Selain tempat kakak sepupu Wak Atan, juge sadgahe tue jauh Mak Joyah. Inah dan Awang biasenye yang tukang antar. Tapi kalau Inah penat sebab dah lebuk lebak masak di dapou, mau tak mau Awang dengan Wak Atan. Pukul empat petang mesti dah haghos diantar sebab jauh-jauh tempatnye. Kalau terlalu petang, alamat magreb Wak Atan baghu sampai ghumah.

Kebiasaan di kampong, punjongan ni diantar oleh anak-anak. Anak yang disughoh antar. Kebiasaan juge, oghang yang meneghime punjongan akan membeghi duet pade budak yang mengantar. Ghantang pon tak balek dengan kosong. Selalu ade kue mue ghaye di dalamnye. Bolu, kue bakar atau kue bangket, sempghong, dahlia dan macam-macam kue kampong. Duet yang dibagi pade budak tu memang tak banyak. Begitu juge dengan kue tadi. Tapi inilah simbol penyemangat, silaturrahmi dan kasih sayang daghi yang tue sebagai peneghime kepade yang lebeh mude sebagai pembeghi. Dan ini teghos terjadi daghi tahon ke tahon.

Kebiasaan ini juge yang dibawe Mak Joyah dan Wak Atan sampai ke kota, membiasekan menyambong tali silaturrahmmi teghos meneghos. Ade tak ade, selalu dibuat. Tak lauk mewah, yang biase saje pon tak ape, sebagai tanda ingat kepade saudghe maghe sesame di peghantauan. Inah dan Awang pon dah paham betol dengan kebiasaan setahon sekali ini. Malah die yang paleng semangat, mulai daghi belanje sampai masak.

"Baaang..., masak dah siap ni, ha. Antarlah lagi. Kang petang sangat, payah," Mak Joyah memanggil Wak Atan.

"Apee Joyaaah intan payon abaang. Tengok ni, abang dan Awang dah siap nak beghangkat, lengkap dengan tutop mulot dan kacemate hitam," jawab Wak Atan yang ternyate dah tegah dekat Mak Joyah.

"Aihh.. kacemate? Buang tebiat agaknya abang, ni."

"Bukan buang tebiat, Joyah. Tengok kat luar tu, panas bedengkang. Make pakai kacemate hitam. Betolkan Awang? Kalau tutop mulot ni wajeb, biar tak kene seghang corona," Wak Atan balek betanye pade Awang. Tanpa banyak cakap lagi, due lelaki tu pon bukan maen semangat beghangkat antar punjongan.***   

 

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook




EPAPER RIAU POS  21juni.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com