KUNNI MASROHANTI

Nyeghah

Telatah Ramadan | Senin, 10 Mei 2021 - 11:38 WIB

Nyeghah
Ilustrasi (RIAU POS)

Wak Atan tak habes pikei nenguk Mak Joyah. Sejak pagi bekemas teghos. Mulai bersihkan ghumah, nilek ae, halaman depan sampai koper. Semue dibersihkan. Tak ade yang tinggal  Gah nak petang, baghu lah tehengsot-hengaot macam nak pengsan. Saking penat ye agaknye, tetidou depan pintu depan.
Wak Atan pon tambah peneng. Nak dibanginkan, kesan nenguknye. Tak dibanginkan, hagji dah petang. Belom masak dan laen-laen. Inah dan Awang entah pegi mane pulak. Batang hidung tak nampak langsong. Wak Atan bolak balek dekat Mak Joyah  Camane agaknye nak bangonkan Mak Joyah ni.

‘’Joy.. Joyaaah.. bangkitlah. Haghi dan petang dah. Masak lagi,’’ dengan beghat hati Wak Atan bangunan Mak Joyah. hgahm Siket pon Mak Joyah tak begemeng.


‘’Bangunlah Joyah, dah petang, ha.’’ Badan Mak Joyah yang gempa tehoyang hebat oleh Wak Atan.

‘’Ye, ambek dekat belakang  Cepat. Koper dan siap.’’

Mak Joyah menjawab. Tapi lain pulak jawab die. laen ngentam Mak Joyah. Ooo, ghupenye die mengigau.

‘’Bangun!’’ Wak Atan tepek tepat dekat telinga Mak Joyah  mak Joyah tekejot bukan kepalan.

‘’ Mati dikau, eh mampos.. poss ya Allah. Ngape ngentam ni baaaang. Tepekek telolong dekat telinga Joyah. Ganggu oghang tidou  Mane koper tadi  Cepatlah... ‘’

Mak Joyah yang latah sekaligus merepet beghenti bercakap. Die baghu sadar terlepas cakap.

‘’Ae Joyah cakap ni, Bang?’ ‘

"Apelagi, dikau ngigau. Sugjoh ambek koper tadi kat belakang.’’

" Eh iye, Bang. Joyah mimpi balek kampung. Dah siap semue baghang dalam koper dah, tinggal hangkut aje.,Joyah nak sangatlah balek kampung, Bang. Ghindu kampong. Tahun lepas kite dah tak balek, kopit juge  Takkanlah tahon tak balek juge.’’

Mak Joyah mulai sedih. Matenye meghah. Kalau dah pasal kampong halaman, balek kampong, paleng cepat ibe. Dah nak menangis pulak.

‘’Pakal kppit. Kalau tak, entahlah,’’ Kate Mak Joyah setengah bebisik.

‘’Dahlah tu. Semue kite ni nak balek kampong, Ghindu kampong. Tapi tak bise. Kpit mengganas. Setiap hagji sekaghang ni, di atas 500 kasus positif.  Banyak lak yang meninggal  Kalau kite balek, bukan kite saje yang dicughigai bawak pirus, oghang kampong bise jadi dah kenak pulak  Banyak kasus positif di kampong. Dahlah, kalau sayang keluarga, ikut cakap pimpinan, pemegjintah kite  Amirul mukminin, dah, ‘’ jelas Wak Atan panjang lebar.

Mak Joyah pon tak bise bacakap lagi. Matenye pandang jauh ke depan halaman ghumah. Ghindu kampong memang tak tertahan. Tapi ape boleh buat. Menyeghah dan mengalah, lebih baik.

‘’Nyeghah,’’ Kate Mak Joyah pelan. *

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  2021-06-17.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com