KUNNI MASROHANTI

Colok Tujuh Likou

Telatah Ramadan | Selasa, 11 Mei 2021 - 11:59 WIB

Colok Tujuh Likou
Ilustrasi (RIAU POS)

Siap berbuka, Wak Atan cepat-cepat bersiap untuk teghawih. Nampak tesasul-sasul, entah ape agaknye yang dibughu. Mak Joyah pon macam tu. Kolak semangkuk pon macam tak habes, saking nak cepat. Padahal, biasenye satu tempayan macam nak diembat semue.

‘’ Ha, dah azan isya dah. Cepatlah siket. Betol-betol jadi makmum tu,’’ kate Wak Atan.


‘’Eh, ape pulak tak betol,’’ jawab Mak Joyah.

Baca Juga : Peneng Lalat

Keduenye berjamaah salat isya, lanjut salat teghawih. Sementaghe Inah dan Awang masih dudok santai. Kenyang betool nampaknye. Awang berkali-kali nampak sendawr. Inah pulak sangap macam tak sudah-sudah. Apelagi, belebehlah tu, kenyang sangat, sampai tegak pon tak sanggup.

Eh, cepat kilat nampaknya teghawih Mak Joyah dan Wak Atan ni. Aleh-aleh dah siap  Keduenye pon dah sampai di halaman ghumah. Nak kemane tu.

Baca Juga : Kemaghuk Habes

‘’Awang, Inah, dikau jage ghumah. Mak same abah agak malam balek ni. Nak keliling Pekanbaghu, nak tengok lampu colok.  Kate oghang dekat Teluk Leok mantap. Tujuh likou ni, dah mulai colok tu,’’ kate Mak Joyah yang disambut dengan lambai tangan same Awang.

Itulah pasal nak cepat-cepat tadi. Memang, di kampung Mak Joyah di Meghanti Bunting sane, tradisi lampu colok tak peghnah tinggal. Bile dah malam tujuh likou atau 27 ramadan, lampu colok terpasang di mane-mane. Di tempat umum seperti masjid dan persimpangan jalan, lampu colok dibentuk dengan macam-macam ghupe  Ade bentuk masjid, bintang dan lain-lain. Paling banyak dibentuk masjid. Bukan bepuloh lampu colok, tapi peghlu beghatus-ghatus lampu colok.

Sedang di ghumah masyarakat, atau tepi-tepi jalan umum, biasenye pemilik ghumah tu sendigi yang membuat. Ghumah Mak Joyah tak ketinggalan. Banyak lampu colok. Mulai daghi halaman depan, samping sanpai belakang ghumah, banyak lampu colok. Jalan umum dekat gjumahnye pon dibuatkan.

Malam-malam keliling Pekanbaghu, Ghindu lah dengan kampong kedahnye tu. Bahkan Wak Atan dan Mak Joyah pon dah buat lampu colok untuk di depan ghumahnye. Nampak Mak Joyah sangat gembighe dan menikmati malam itu. Sampai Jalan Sudirman Ujung dan Teluk Leok.

Baca Juga : Kemaghuk Habes

‘’Senangnye Joyah malam ni, Bang. Tengok tu bang, lampu colok bukan maen banyak,’’ Mak Joyah menunjuk ke arah lampu colok yang bejejei di sepanjang Jalan Teluk Leok.

‘’Yelah, Joy senang, abang pon senang,’’ jawab Wak Atan dengan gelagat menggoda die pade Mak Joyah. *

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook




EPAPER RIAU POS  2021-06-13.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com