KUNNI MASROHANTI

Bau Tajen

Telatah Ramadan | Kamis, 15 April 2021 - 12:12 WIB

Bau Tajen

Mak Joyah dan Wak Atan dah bersiap menyambut bedug. Dah selesai mandi pulak. Wangi.  Keduanye duduk di teghas rumah.  Wak Atan sibok mace buku menghafal beberapa doa, Mak Joyah pulak asyik dengan handphone-nye. Tak ade yang bersuaghe. Diam semue. Sesekali Mak Joyah cakap soghang. Kadang gelak soghang. Wak Atan cukup terganggu. Sesekali ie menjeling, nenguk kelaku Mak Joyah.

‘’Yang dikau tesengeh soghang-soghang tu ngape, Joyah,’’ tanye Wak Atan.



‘’Tak ade, Bang,’’ jawab Mak Joyah singkat lalu memainkan handphone-nye kembali. Lagi-lagi tekekeh soghang. Kali ni lebih kuat. Tapi tibe-tibe diam.

Baca Juga : Jinjeng Ghantang

‘’Aihmak sedapnyeeee..nyam nyam nyaaam. Bile-bile boleh tempahlah ni.’’ Mak Joyah mulai cakap soghang.

‘’Ape yang sedap nak ditempah tu, Joyah,’’ tanye Wak Atan lagi.

Baca Juga : Gelagat Lain

‘’Tak ade, Bang,’’ jawab Mak Joyah.

Wak Atan tak habis pike. Gegham. Tiap kali ditanye, Mak Joyah selalu menjawab tak ade. Tapi, setiap kali pulak Mak Joyah tekekeh-kekeh sendirian. Wak Atan mulai ghisau. Naik daghah. Meghase diacuhkan. Wak Atan menganggap Mak Joyah lebih mementingkan handphone dari pade dirinye. Dengan ligat Wak Atan tegak. Buku doa yang dipegangnye, dihempas ke lantai.

‘’Joyah! Diaku dah macam budak-budak abang tengok. Sebok main handphone. Sebok internet, pacebok, ilagram, watcap dan lain-lain. Tak tengokkah ade oghang dudok sebelah dikau? Tak tahukah kalau oghang di sebelah bise terganggu sebab ulah dikau tu?’’ kate Wa Atan dengan suaghe lantang seghaye menyebut bebeghape jenis medsos yang salah.

Mak Joyah terkejot bukan kepalang. Tak sangke suaminye maghah sebab sikapnye. Tapi, setelah mendengar Wak Atan yang salah-salah ucap, Mak Joyah kembali tekekeh tak henti. Wak Atan semakin tak mengerti. Semakin naik daghah. Untong Mak Joyah segere meghedam amaghahnya.

‘’Bang, usah maghah-maghah. Puase. Tak elok. Sumbing kang puase abang tu. Bukan ape-ape. Ni ha, Joyah tengok macam-macam kue dalam handphone ni. Ade kue basah, kue kering, es krim, macam-macam. Lempuk durian pon ade. Sedapnye baaang. Harum lagi aroma die. Sampai tekak ghasenye bang,’’ jelas Mak Joyah sambil menunjukkan gambar-gambar pade handphone-nye.

Wak Atan yang semula maghah, langsung terdiam. Tak bise mengelak ajakan Mak Joyah untuk melihat ke arah handphone-nye. Seperti Mak Joyah, Wak Atan pon langsong terlihat ceria. Maghahnye hilang seketika. Mak Joyah maupun Wak Atan asyik masyuk dengan ape yang dilihat dalam handphone tersebut. Penat berdiri, keduanye dudok di lantai, sampai tegolek-golek.

‘’Tengok tu, Bang. Sedapnyeee.. Yang ini kue lapis legit namenye. Ha, yang ini puding cokelat, pakai susu di atasnye. Aihmaaak. Tak tahan Joyah bang. Baunye ni bang haa,’’ kate Joyah.

‘’Macammane pulak ade bau, Tijah. Bende tu dalam handphone. Jauh lagi hidung kite. Dikau ni, menyanyah. Makin petang, makin tak keruan. Dah lapar lah tu,’’ jawab Wak Atan.

‘’Tapi ini memang ade bau, Bang. Cobe abang rase betol-betol. Harumnye bang.’’

‘’O, yang ini bau tajin. Tu, Inah sedang tanak nasi di dapou. Apelagi, die tu kan paling suke tajin. Tak percaye, dikau tengoklah ke belakang.’’

Baca Juga : Gelagat Lain

‘’Tra la la la laa...,’’ tibe-tibe Inah sudah berdiri di belakang keduanye sebelum Mak Joyah betul-betul mengarahkan kepalanye ke arah belakang. Tangannye memegang mangkok kaca berisi tajin. Panas. Asap masih mengepul di atasnye.

‘’Tajin manis. Inilah yang bau lagi tadi tu, Mak.’’

 


Bank BJB

Pemkab Rokan Hulu




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  28-jul.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com