KUNNI MASROHANTI

Batuk Bedeghak

Telatah Ramadan | Jumat, 16 April 2021 - 12:05 WIB

Batuk Bedeghak

Malam kedue terawih, Mak Joyah bukan main semangat. Begitupun Wak Atan. Keduenye tegese-gese menuju masjid. Tak jauh lagi ghumah. Tapi, lumayan juge kalau bejalan kaki. Mak Joyah sempat tehengsot-hengsot juge. Mungkin seab kenyang juge sebab sehabes berbuke. Hmm. Bukan masin sedap buke petang ni. Puase pertame, semangat membaghe.

‘’Lemot betol dikau jalan Joyah. Cepatlah siket. Oghang dah nak teraweh ni, ha,’’ kate Wak Atan yang jalan selalu di depan Mk Joyah.


‘’Tunggulah, Bang. Kaki Joyah ni macam nak lepas. Penat,’’ kate Mak Joyah pulak

‘’Heleh, dikau. Banyak tol alasan. Paling senaklah dikau tu. Kan banyak sangat tadi makan kolak pisang tu.’’

‘’Eh mane ade. Abang yang ngentam tak sudah-sudah tadi.’’

‘’Dahlah tu. Cepat siket jalan.’’

‘’Sepanjang jalan keduenye teghus bebual. Wak Taslim yang lewat pun teheghan-heghan. Tapi ape peduli. Die langsong aje jalan ke mesjid.

Sesampainya di mesjid, Mak Joyah bukan langsong masuk. Sempat pulak tedudok dekat tangge. Hmmm, entah apelah yang ditunggunye. Tapi tak lame. Lalu Wak Senah, die pon ikut masuk mesjid. Tak cakap siketpon. Sedang Wak Atan dah hilang. Masok mesjid lewat pintu yang lain, khusus kaum lelaki.

Tak lame masuk mesjid, langsung azan isya bekumandang. Tak ghamai. Macam tahun lalu juge. Sepi. Jike tahun ni pandemi, tahun alu pon sudah pandemi. Tahun ni pon salat ke mesjid meski bejarak atau kate oghang kenen meski prokes. Mak Joyah pon begitu. Masker alias tutop mulot tak lepas dari mulutnye. Paling ghajen jage jarak. Jike saje ade yang mendekat, die langsong jage jaghak. Jaoh-jaoh.

Sangke Mak Joyah semue yang ke mesjid malam tu pasti sehat. Tak ade yang saket. Mak Joyah juge sehat. Apelagi Wak Ata, sehat wal afiat. Tapi alangkah tekejotnye Mak Joyah ketike Wan Senah ternyate batuk. Bedahak lagi. Alahmak. Mak Joyah tak bise cakap. Hanye tetap jage jaghak saje.

‘’Ngape. Wak Senah saket ke?’’ tanye Mak Joyah pade Wak Senah.

‘’Taklah. Batuk siket saje,’’ jawab Wak Senah.

Mak Joyah langsung langsong tediam. Siketpon tak becakap. Seyak-senyap Mak Joyah menjauh. Pindah ke barisan paling tepi. Tapi siape sangke, pas tengah sembahyang, eh, oghang sebelahnye juge ternyate juge batuk. Macam mengutuk dalam hati Mak Joyah.

‘’Cepat sehat ye, Wak,’’ kate Mak Joyah pade oghang sebelahnye yang juge batuk-batuk bedahak.

Begitu selesai tarawih, Mak Joyah langsong balek. Tak pakai witir. Eh, pas keluar masjid, Wak Atan pon begitu. Ghupenye die sudah menuggu Mak Joyah.

‘’Bang, ngape banyak betol oghang batuk kat mesjid tu, ye. Macam tak ikhlaslah ke mesjid malam ni.

‘’E, eh. Apelah dikau ni Mak Joyah. Ade lak ke mesjid pergi terawih macam tak ikhlas. Kang tak dapat pahale. Yang penting kite kan dah berusahe lebih baik. Prokes, pakai masker dan jage jaghak. Begitu dianjurkan pemimpin negehi kite ni.’’

‘’Iye, pulak ye, Bang.’’

‘’Tapi daghipade dikau ghagu, baik tarawih di ghuah saje. Besok malam, kite berjamaah di ghumah saje. Macam mane.’’

‘’Tak sedaplah, Bang. Ramadan ni setahun sekali. Tahun depan belom tentu kite sehat. Belom tentu bise ke mesjid. Gass sajelah ke mesjid, Bang.’’

‘’Ha, kan!.’’***

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook




EPAPER RIAU POS  21juni.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com