KUNNI MASROHANTI

Lidi Sebatang

Telatah Ramadan | Senin, 19 April 2021 - 11:36 WIB

Lidi Sebatang

(RIAUPOS.CO) - Bukan maen semangat Mak Joyah tadarus malam ni. Siap salat magrib dan makan, langsong ambek Al-quran. Malam ke empat, dah dapat tige juz. Kalau soal ghajen, tak ade lawan. Tak tengok mase. Nak pagi, petang atau malam, asal ade waktu senggang, tadaruslah die. Tapi tulah, jangan sampai teganggu. Ade bunyi, siket, langsung hilang fokus. Habes tu, lupe entah mane batas ngaji. Mulailah lagi awal. Tak jaghang tu Mak Joyah meghepek pas sedang tadarus kalau ade yang menganggu.

Tadi malam, Mak Joyah bukan maen meghadang. Pasal tunjuk ngaji yang entah tepelanteng kemane. Bukan tunjuk ngaji yang mahal, sapu lidi aje padahal. Tapi bukan maen sibok. Semue kene hamok. Wak Atan sampai Awang, semue kene tanye. Padahal, die tulah yang memakai soghang. Bukan ade yang lain.


 ‘’Jelas, Al-quran tu Joyah letak kat lemaghi ni ha, Bang. Kalau tak ade yang mengusek, tak mungken hilang tunjuk lidi tu,’’ kate Mak Joyah pade Wak Atan sambel menunjuk lemaghi tempat Al-qura. Lemaghi buku kecik tu, bersebelahan dengan tingkap.

Baca Juga : Jinjeng Ghantang

‘’Manelah abang tahu, Joyah. Caghilah lagi. Kan dikau yang naghok,’’ jawab Wak Atan asal aje.

Mak Joyah masih sibok membolak-balekkan halaman Al-quran, mane tahu teselep di halaman yang lain. Tapi, tak ade juge. Mak Joyah macam putus ase. Mukenye lipat lapan. Sungot bukan maen panjang. Memanglah, Mak Joyah tu tak pandai alias tak jelas kalau mengaji tak pakai penunjuk.

Baca Juga : Gelagat Lain

‘’Apelah dikau ni, Joyah. Kalau dah hilang, dahlah tu,’’ kate Wak Atan lagi.

‘’Tapi kan Joyah nak tadarus, Bang.’’

‘’Ambeklah penunjok yang lain. Tak harus lidi tu, kan?’’

 ‘’Ini soal nyaman dan tak nyaman, Bang. Dah biase penunjok lidi. Kalau yang lain, tak sedap. Tak nyamanlah pokoknye. Lagi pon, itu kan penunjok lidi lame, banyak kesahnye. Abang yang buatkan tu.’’

‘’Dahlah,  memang tekeng dikau, ni. Banyak betol alasan.’’

Suaghe Wak Atan meninggi. Tapi kemudian ikot sebok mencaghi penunjuk lidi tadi. Bawah sampai lemaghi paleng atas kene peghikse. Sampailah ke dalam-dalam langsei dan bawah tingkap. Wak Atan ni, memang sayang sangat dengan Mak Joyah. Ape yang dihendak Mak Joyah, selalu die kabulkan. Kalau maghahpon, maghah icak-icak aje.

 ‘’Ha, kan. Dikau tu yang lupe. Tengok tu sebalek langsei bawah tingkap,’’ kate Wak Atan sambil menyingkap lengsei yang menjuntai ke lantai.

‘’Ngape pulak penunjuk lidi tu sampai bawah langsei. Dikau pasti lupe. Siap ngaji, duduk tepi tingkap sambil tekantuk-kantuk, tak sadar lidi tu melenteng sampai situ. Make, hape-ape tu, caghi betol-betol. Macam bebudak abang tengok.’’’’

Baca Juga : Senak

 ‘’He he.. iye agaknye, Bang,’’ jawab Mak Joyah sambel tesengeh-sengeh. Awang yang sejak tadi diam, tesengeh kecik. Begitu pon Wak  Atan yang tak henti menggelengkan kepale.

Pasal lidi sebatang pon boleh betekeng, betekak. Tulah Mak Joyah. Tapi macam tulah kelaku die. Bak kate Wak Atan, kalau tak macam tu, tak ghamai, tak Mak Joyah namenye. Jadi, kene layanlah. Sampai habes, sampai selesai semue.*!.’’***

 


Bank BJB

Pemkab Rokan Hulu




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  28-jul.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com