KUNNI MASROHANTI

Pasal Ampas

Telatah Ramadan | Selasa, 20 April 2021 - 10:35 WIB

Pasal Ampas
(RIAU POS)

(RIAUPOS.CO) - Padan. Muke Mak Joyah macam lepat. Legit sane, legit sini. Encot sane, encot sini. Pasal punye pasal, kola ubi yang die masak jauh lagi ekspektasi.

‘’Entah hape-hape.’’


‘’Mak Joyah nesungut panjang sambil meletakkan sendok kolak dengan setengah menghentak. Maghah besarlah die tu. Entah pade siape maghah, itu pon tak jelas. Tapi yang pasti pade Wak Atan. Hanye tak diungkapkan. Konon, maghah dalam senyap. Ahai.

‘’Hapelah dikau ni, Joyah. Macam bebudak. Dahlah tu, usah besungot lagi,’’ kate Wak Atan dengan nada lumayan tinggi.

‘’Tadi kan dah Joyah cakap, Bang. Peghas santan pelan-pelan. Kalau tak bise, biar Joyah yang peghas. Abang tekeng juge. Peghas juge. Hasilnye tengok, tu!’’

‘’Tengok hape? Banyak ampas?’’

‘’Tau pon.’’

‘’Ee.. Joyah. Becakap usah melenteng je. Pike siket. Kan memang tak ade sagheng. Tentu susah nak peghas-peghas santan tu. Tentu tepojol semue ampas. Lagi pon, hapelah salahnye ade ampas kat kolak tu.’’

Wak Atan malas betekeng nampaknye. Die langsong cau lagi ruang makan. Pinggan, mangkukk, gelas, senduk, semue besepah hayak. Mak Joyah pon lemas nampaknye. Tegolek tidak, dudokpon setengah golek. Inah, Awang dah kabou lagi tadi, dudok depan televisi. Yang satu nonton, yang satu tegolek. Hmm, kenyang sangatlah tu agaknye.

‘’Inah, kemaslah pinggan mangkuk ni.’’ Mak Joyah tepekek memanggil Inah. Inah siketpon tak nyahot.

‘’Kang kalau dah malam, malas lagi. Bagos angsou lagi sekaghang. Awang kan boleh bantu.’’

‘’Kejaplah, Mak. Kenyang betol. Senak ha. Tekak pon masih nak makan teghos. Aman, Mak. Kang inah kemas habes,’’ jawab Inah.

Mak Joyah tak menjawab. Maseh tedudok. Wak Atan dah bolak balek pulak bilek ae. Sekejap kelua, sekejap masok. Entah hape pasal. Tapi agaknye saket peghot. Sebab, kelua masok bilek ae, selalu pegang peghot.

‘’Ngape, Bang. Macam gaseng Joyah tenguk.’’

‘’Peghot tak aman joy,’’ jawab Wak Atan. Joy, adalah panggilan kesayangan Wak Atan pade Mak Joyah.

‘’Tulah, makan tak pakei hitong langsong. Semue nak masok. Pecal, lontong, kolak, semue ken hentam. Ape tidak. Tu sebab ampas tadilah,’’ jawab Mak Joyah.

‘’Ampas juge lagi. Kan dikau makan kolak tu juge. Ngape dikau tak saket peghot kalau sebab ampas. Macam aje dikau ni.’’

‘’Joyah mane ade makan kolak, Bang. Tak hengen langsong. Ampas die timbul semua atas kolak tu. Tak sedap.’’

‘’Kan abang kate..’’

‘’Dahlah, Bang, usah buat pasal lagi. Penat Joyah ni, ha. Padahal Joyah nak betol makan kolak ubi tadi tu. Joyah mintak tolong abang tengokkan, masak baek-baek, abang tak pedul.’’

Baca Juga : Colok Tujuh Likou

Suaghe Mak Joyah bukan maen melenteng. Wak Atan yang nak masok bilek ae, tehenyak dan behenti langsong.

‘’Ngentam betol bini aku malam ni. Mens agaknye.’’*****

 


Bank BJB

Pemkab Rokan Hulu




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  28-jul.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com