KUNNI MASROHANTI

Lawe

Telatah Ramadan | Rabu, 21 April 2021 - 11:01 WIB

Lawe
Ilustrasi (RIAU POS)

(RIAUPOS.CO) - Lawe. Meski umur dah lebeh, kalau bebedak dan begincu tebal siket, pasti nampak lawe. Apelagi Mak Joyah tu kulet puteh, badannye pon dah kecik siket. Tak macam dulu, gempal. Konon, ikut program diet. Alahai, Mak Joyah tak nak kalah dengan yang lain nampaknye.Belom lagi pakaian serbe meghah dan kace mate  hitam kesukaannye. Tambah gelang yang penuh di tangan kighinye. Begaye lah tu. Sampai-sampai Wak Atan pon silau mate nampak bininye.

‘’Pagi lagi, nak pegi mane. Begaye bukan maen abang tengok,’’ tanye Wak Atan sedikit gaghang. Memang, jam belom lagi menunjukkan angke delapan. Matahaghi pon belom nampak. Langit agak gelap.


‘’Pegi pasar, nak belanje,’’ jawab Mak Joyah.

‘’Pasar Mane?’’

‘’Dekat ni aje, nak tengok-tengok kaen.’’

‘’Pegi belanje dekat pon macam tu gaye? Hmmm, masyaallah Joyaaaahh.. Biase ajelah Joyah. Melampau betol. Tak sadar dah tue, nak belagak pulak macam gades.’’ Suaghe Wak Atan mengecik. Meghotok soghang.

‘’Ape abang cakap tadi? Cakap jelas-jelas, Bang. Jantan tunjokkan jantan. Usah bebisik macam tu.’’ Saket hati Mak Joyah bukan kepalang. Suaghenye menggelegak. Wak Atan yang dudok santai di kursi, tekejot bukan maen. Kupiah yang dipegangnye tepelanteng. Memang lantang betol suaghe Mak Joyah tu.

‘’Joyah ni nak pegi pasar. Nak Tengok kaen, nak buat masker. Kan dah Joyah cakap tadi malam, kite nak niage masker. Abang siket pon tak ade sokong. Cemeeh aje abang bise!’’

‘’Bu..bukan begitu maksud abang, Joyah. Sumpah, tak ade maksod abang nak cemeeh Joyah. Joyah niii lah intan payung buah hati kekaseh abang paleng lawe sedunie. Tak ade tandengnye. Abang cume cakap, banyak betol gelang di tangan Joyah tu. Macam Marca abang tengok.’’

‘’Tu kan. Abang cakap Joyah macam Marca oghang kampong sebelah yang noghak bukan maen tu pulak. Marca tu kan bedak tebal, gincu tebal, warne baju saling belawan dan banyak gelang di tangannye. Sampai hati abang samekan Joyah dengan Marca tu.’’

‘’Cube dikau mengace. Tu kace. Kacelah Joyah, sayaang. Atau abang ambekkan?’’ Mak Joyah tak menjawab. Mukenye belipat. Besungutnye tu yang tak tahan. Mengajoklah tu. Pelan-pelan, Wak Atan ambek kace cermin dan langsung meletakkan di depan muke Joyah. Mak Joyah diam. Lame-lame, tesengeh. Malu lah konon. Gincu meghah bukan maen. Ales, aduhai, macam aghang kayu.

‘’Abang, niii.’’ Mak Joyah memukul muke Wak Atan yang dekat dengan bahu kighinye dengan selendang. Lalu menutup mukenye dengan kedue tangan. Eleh, manje tak tahan.

‘’Dikau tengok, kan. Dah, hapos siket gincu dan ales tu. Kughangkan gelang tangan, biar tak macam Marca. Malu abang.’’

Mak Joyah menghapus gincu dengan tangannye cepat-cepat. Lalu, coletkan jari telunjuk ke  mulut dan menghapus alenye yang tebal dengan ludah. Hii, Mak Joyah ledah!*

 


Bank BJB
Living World Lebaran Shoping




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



petuah ramadan
Menyelamatkan Jiwa
Bagus Santoso (Wakil Bupati Bengkalis)

Menyelamatkan Jiwa

Selasa, 11 Mei 2021

TERBARU


EPAPER RIAU POS  11-mei.jpg

telatah ramadan

Colok Tujuh Likou

Selasa, 11 Mei 2021
Colok Tujuh Likou




riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com