KUNNI MASROHANTI

Melampau

Telatah Ramadan | Kamis, 22 April 2021 - 11:04 WIB

Melampau
Ilustrasi (RIAU POS)

 

Inah segeghe hidopkan mesin sepedamotor. Laju-laju. Sebab, Mak Joyah dah besungot lagi tadi. Maklum je, anak gades tentu banyak gaye. Sedang  Mak Joyah aje bedandan bukan maen lame, apelagi Inah. Sebetulnye bukan tu aje sebabnye. Mak Joyah ni, dah mulai panas. Bekipas lagi tadi. Takot pulak agaknye gincu die luntou. Tak heghan, selame menunggu Inah, bolak-balek bekace. Ceghmin yang dibagi Wak Atan, tak dibalek-balekkan die ke tempat semule.


‘’Dah, Mak. Maghi kite beghangkat,’’ kate Inah setelah siap.

Baca Juga : Jinjeng Ghantang

Mak Joyah belom menjawab. Belom juge keluar lagi dalam ghumah. Nampak masih  sebok membetolkan jilbabnye. Kughang ke kananlah, engsot ke kighilah. Macam-macam.

‘’Cepat, Mak. Haghi dah mulai panas ni. Kang ghamai sangat pasar tu, dah tak sedap lagi.’’

Baca Juga : Gelagat Lain

‘’Iye. NI ha, mak dah siap pon.’’ Mak Joyah langsong menyauk kasot di depan pintu. Tas di tangan kighi, kipas tak lepas daghi tangan kanan. Bukan maen lagi. Patotlah Wak Atan meghase menyemak nenguk kelaku Mak Joyah ni. Memang melebeh-lebeh.

‘’Mane tutop mulot alias masker, Mak? Pakailah.’’

‘’E, eh lupe pulak. Sekejap.’’

Mak Joyah masok lagi dalam ghumah. Tepakse lepas kasot lagi, letak tas dan kipas. Kemudian pasang kasot lagi. Eleh, pelik sangat padahal nak pegi pasar aje. Tapi camanelah. Inah mesti bersabar.

‘’Dah siap. Kite beghangkat,’’ kate Mak Joyah langsung duduk di motor belakang Inah.

Inah dan Mak Joyah pegi pasar ni nak belanje kaen, nak buat masker. Jenis-jenis kaen pon dah dipilih daghi ghumah. Tinggal pilah aje begitu sampai pasar. Model dan bentuk masker pon dah dighancang. Jadi dah tau beghape meter kain nak dibeli. Dah banyak kedai didatangi Mak Joyah, tapi belom juge dapat kaen yang dicaghi.

‘’Yang ini kughanglah ghege die yee. Ambek agak banyak ni. Boleh tak Rp15 ghibu aje semeter,’’ tanye Mak Joyah pade penjual kaen. Mendengar tawaran Mak Joyah, pedagang tu bukan maen meghadang. Maklom, ghege yang die kasi Rp25 ghibu semeter. Manelah boleh jadi Rp15 ghibu. Melampaui.

‘’Kalau tak ade duet, tak usah belanje. Pakailah modal. Kalau macam ni, kang ibu bise kene leseng same pedagang laen. Tawo patot siket.’’ Pedagang tu maghah pade Mak Joyah.

Ianh pon tak habes pike degan Maknye.

‘’Mak, dahlah tu. Usah terlalu jauh menawar ghege, tak patot tu. Kalau macam ni, tak dapat-dapat kite kaen ni. Haghi dah makin panas pulak. Penat, Mak.’’ Inah dah mulai megeluh.

‘’Di pasar memang macam tulah, Inah. Mesti pandai-pandai. Kalau tak, kene tipu aje same pedagang ni.’’

Baca Juga : Gelagat Lain

‘’Tapi dah lagi tadi Mak kite tak dapat-dapat kaen tu. Dah banyak kedai kite keluar masok. Mak tu usah kedekut sangat. Mahal siket kan tak ape, lagi pon kaen yang kite caghi ni memang kain bagos.’’

‘’O, dikau dah pandai cakap Mak dikau ni kedekut, ee. Makan sumpah kang dikau, Inah.’’***

 


Bank BJB

Pemkab Rokan Hulu




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  29-jup.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com