KUNNI MASROHANTI

Lokek

Telatah Ramadan | Jumat, 23 April 2021 - 11:00 WIB

Lokek
Ilustrasi (RIAU POS)

(RIAUPOS.CO) - Sejak habis Magrib, Wak Atan dah bersiap nak pergi ke masjid. Pakai saghung baghu. Baju koko warne bighunye pon baghu. Kupiahnye yang agak lame. Agak kusam. Sambil menunggu Mak Joyah yang masih bersiap, Wak Atan pergi ke dapou. Entah ape yang dimakannye, yang jelas terdengar suaghe tudung saji yang dibuke.

‘’Tajin Inah usah dimakan, Bah,’’ Inah yang mendengar suara tudung saji bedeghet terbuke langsung bersuaghe.


‘’Siape pulak yang nak tajin dikau yang dah dingin tu, Inah,’’ jawab Wak Atan.

‘’Biasenye dah lesap aje, Bah. Takkan kucing makan tajin dalam tudung saji, tu.’’

‘’Hmm.. Mak dikaulah, tu. Siape lagi.’’

Baca Juga : Ghindu Joyah

‘’Mane pulak aku. Sedap aje abang cakap. Selain Inah, yang suke tajin di umah ni kan Abang.’’ Mak Joyah yang baghu keluar lagi bilek, langsung membantah.

‘’Dah lah tu. Tajin pulak jadi topik percakapan. Ha, Inah, dikau dah siap?’’

‘’Sudah, Bah.’’

‘’Apelagi. Ke mesjid kite. Dah azan isya, dah. Percepat langkah ke mesjid tu, banyak pahalanye.’’

‘’Ei.. bang, dah bawe duit untuk berinfak malam ni? Jangan lupe.’’ Mak Joyah mengingatkan Wak Atan.

‘’Astagfirullah. Untung dikau ingatkan, Joyah. Kalau tak, abang pasti lupe. Ha, mane duit due ribu sise beli es batu tadi?’’

Mendengar pertanyaan Wak Atan, Mak Joyah dan Inah langsung berpandangan. Seghentak keduenya menggelengkan kepale.

‘’Due ghibu?’’ tanya Mak Joyah dan Inah bersamaan.

‘’Yelah. Due ghibu. Cukuplah tu. Kan tiap malam kite berinfak. Siket-siket, lame-lame jadi bukit, Joyah. Yang penting ikhlas dari nurani paling dalam.’’

‘’Melampau. Takkanlah abang infak due ghibu. Kedekut abang tu yang tak hilang-hilang. Pade Joyah bolehlah abang kedekut. Ini infak, Bang. Bulan puase. Bulan berbagi, penuh berkah. Lebehkan siket ape salahnye. Memang kuncinye mesti ikhlas. Tapi...’’

‘’Ah dah lah, tu. Usah meghepek dikau Joyah. Yelah. Aku tambah jadi lime ghibu. Puas?’’ Wak Atan yang dah siap dengan sandalnye, langsung berjalan meninggalkan Mak Joyah dan Inah.

‘’Bang, mane duit yang lime ghibu tu?’’ tanye Mak Joyah setengah teriak.

‘’Ni, dalam kocek aku dah,’’ jawab Wak Atan pulak.

Mak Joyah dah tau macamane sikap wak Atan terkait urusan duit. Sebetulny Wak Atan bukan pelit, lokek atau kedekut. Tapi ie lebih hemat. Hati-hati menggunekan duit. Tak sembarangan. Tak asal keluarkan duit. Semue haghus ade perhitungan dan pertanggungjawaban. Apelagi sejak ade kedai, mesti jelas uang keluar masuk. Beghape habis belanje, beghape untung dari oghang belanje, semue mesti jelas.

‘‘Sudahlah tu, Mak. Abah tu bukan kedekut. Abah tu lebih kepade berhati-hati menggunekan duit. Bagus juge. Bise mengukur pengeluaran dengan pemasukan. Usah mak meghepek lagi. Tak baik. Kesian Abah. Mak yang mesti bersabar lagi,’’ ujar Inah saat mendengar Mak Joyah meghacau sepanjang jalan menuju masjid.

Baca Juga : Colok Tujuh Likou

‘’Dikau mane tau, Inah. Mak dikau ni yang meghasekan. Bayangkan, Inah. Sejak menikah, Abah dikau tu mane ade kasi duit lebih pade emak. Entah untuk beli baju, kasut, atau apelah. Tak ade. Memang Abah dikau tu lokek. Melampau.’’

Dalam ghacau  yang tak sudah tu, sampailah Mak Joyah dan Inah di masjid. Keduanye duduk di bagian tengah. Begitu bakul atau kotak infak berjalan dan sampai di hadapan Mak Joyah, ghaate-ghate isi duit di dalamnye ribuan. Jaghang yang lime atau sepuluh ghibu. Bise dikatakan tak ade. Mak Joyah dan Inah lagi-lagi berpandangan. Kali ini tanpe suaghe.***

 


Bank BJB

Pemkab Rokan Hulu




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  29-jup.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com