KUNNI MASROHANTI

Senak

Telatah Ramadan | Selasa, 27 April 2021 - 09:10 WIB

Senak
Telatah Ramadan (RIAU POS)

’’Mak maaaak, ghamainyeee..’’’

Mak Joyah tibe-tibe cakap soghang dighi. Sedang Inah, macam temgangaj lame. Langkahnye terhenti seketike. Matenye tertuju lugjos ke hadapan. Siket pon tak bercakap. Decsk pon tidak. Pokonye terdiam panjang.


   ‘’Matilah kite Inah. Ngape lah ghamai macam ni. Entah oghang daghi mane-mane entah. Numpok semue jadi satu. Macam tak takut kopid aje,’’ kate Mak Joyah lagi.

Baca Juga : Jinjeng Ghantang

    ‘’Iye, Mak. Mudah-mudahan semue oghang kat sini sehat.’’

     Keduenye masok ke bagian masjid paling belakang. Wak Atan pulak entah dudok kat mane. Tak nampak lagi atang hidongnye. Kepale Mak Joyah tehengel-hengel macam caghi Wak Atan. Tapi lagi-lagi memang tak ade.

Baca Juga : Gelagat Lain

     Haghi puase ke-14 memang spesial sangat. Tak peghnah-peghnah buke same, petang ni buke same. Itupon di masjid. Kebetulan Masjid Ikhlas dekat ghumah Wak Atan kedatangan ustaz tesohor di Indonesia. Make pengughos masjid sekaligus membuat acaghe buke same.

      ‘’Bapak ibu, tolong jangan lupa tetap pakai masker. Tetap prokes sampai acara ini selesai,’’ Salah seorang pengughos masjid kembali mengingatkan jamaah yang datang ke masjid petang tu. Sebelumnya, juge segheng diumumkan.

    Memang, semue jamaah yang datang memakai masker. Dudok pon bejaghak. Alhamdulillah, semue patuh. Maklom musim kopid ni kalau tak hati-hati bise terancam. Bukan Mak Joyah, yang

  lain pon macam tu, takut semue.

   Juadah dan lauk pauk sedaghibtadi dah bejayak di hadapan. Macam-macam. Rendang, gulai, sup, kurme semue ade. Begitu ceghamah selesai, ngajipon dah selesai, Mak Joyah tak lengah. Langsong secepat kilat menyauk makanan yg terhidang. Tak pakai tengok kanan dan kighi. Inah pon meghase malu, Apelagi sesekali besendawe hebat. Hmm malunye.

   ‘’Mak, dah lah tu. Tengok semue oghang pandang mak. Inah malulah, Mak.’’.   

     ‘’ Ape lak malu. Biar ajelah oghang tu kan makan juge  Kalau tak cepat tak dapat, Inah. Dah dikau makanlah. Usah tecenong sane sini macam tu.’’

   Inah tak dapat bercakap lagi. Die biarkan aje maknye makan kenyang. Memang betol, tak lame kemudian, Mak Joyah tekapar. Kenyanglah tu sampai tak bise cecakap lagi.

   ‘’Hadduh Inah. Saket peghot Mak ha. Senak, macam nak muntah.’’

   Inah siket pon tak menjawab, tak bercakap. Die biarkan saje Mak Joyah mengeluh  Apelagi dah nak masuk salat berjamaah.

Baca Juga : Nyeghah

    Tengah Inah dudok sedap, Mak Joyah tak tetibe menepok bahi Inah.

   ‘’Senak, Inah.’’*

 


Bank BJB




Tuliskan Komentar anda dari account Facebook



TERBARU


EPAPER RIAU POS  2021-06-17.jpg



riau pos PT. Riau Multimedia Corporindo
Graha Pena Riau, 3rd floor
Jl. HR Soebrantas KM 10.5 Tampan
Pekanbaru - Riau
E-mail:riaupos.maya@gmail.com